16
sep
Geheugentraining "Houd uw brein fit" 10 bijeenkomsten TRAINING IS VOL
Vaak lijkt het of, naarmate je ouder wordt, jouw geheugen je steeds meer in de steek laat. Veel ouderen gebruiken hun geheugencapaciteit niet optimaal. Je kunt hier zelf veel aan verbeteren. In de training zullen we gezamenlijk nagaan waarom we zoveel vergeten. De cursus is vooral gericht op het verkrijgen van inzicht in de werking van ons geheugen en hoe we hier gebruik van kunnen maken bij het onthouden. Onthouden gaat namelijk niet vanzelf. Om te onthouden moet je actief bezig zijn met hetgeen je wilt onthouden. Het geheugen verbeteren betekent vaak het veranderen van de gewoontes. Je moet hiervoor openstaan en om op een andere manier naar jouw omgeving te kijken. Bijvoorbeeld:    Welke 2 figuren zie je in deze tekening?   De cursus bestaat uit 10 wekelijkse bijeenkomsten van 2 uur. Elke bijeenkomst is opgebouwd uit een theoretisch deel en oefeningen om de theorie in praktijk te brengen.  De training is bedoeld voor mannen en vrouwen vanaf 55 jaar.                                                                                  (De training is niet geschikt voor mensen met (beginnende) dementie.)  Deze gratis cursus wordt gegeven op dinsdag: 16 sept  23 sept   30 sept 7 okt     14 okt     28 okt 4 nov     18 nov     25 nov   9  dec Het is één programma bestaande uit 10 bijeenkomsten.  Tijdstip:   10.00 - 12.00 uur Locatie: Wijksteunpunt Hof van Eynatten, Hof van Eynatten 1, 6141CG Limbricht Aanmelden is verplicht en kan t/m  28 augustus 2025, vol=vol.   Via AANMELDEN De training is vol, als u zich nu aanmeldt, wordt u op een wachtlijst geplaatst en proberen wij zo spoedig mogelijk weer een nieuwe cursus van start te laten gaan. U krijgt hierover dan uiteraard bericht. Zijn er nog vragen, dan kunt u contact opnemen met Marjon Hermans 06-57 55 63 83 / Marjon.schmeetz@knoopppuntinformelezorg.nl     
aanmelden
26
jan
Uitnodiging Bijeenkomst Rol Cliƫntenraad Zuyderland thuishulp en thuiszorg
Vanuit de cliëntenraad Zuyderland thuishulp en thuiszorg, werden wij benaderd, omdat zij graag in contact komen met mantelzorgers en verzorgden die gebruik maken van de diensten van Zuyderland thuishulp en thuiszorg. In Zuyderland zijn verschillende cliëntenraden actief. Elk organisatieonderdeel heeft een eigen cliëntenraad. Deze behartigt de belangen van patiënten, cliënten, bewoners en brengt adviezen uit en bespreekt die samen met het management. De onderwerpen variëren van tijdstippen van maaltijden, bezoekuren, bouwplannen, bezuinigingen, thuiszorg en thuishulp etc. De Cliëntenraden hebben contact met cliënten en medewerkers Een schoon en veilig thuis is de basis voor een goede kwaliteit van leven, om mee te blijven doen in de maatschappij en mensen thuis te ontvangen. De medewerkers van Zuyderland Thuishulp bieden ondersteuning en aandacht als het niet meer lukt om het huishouden helemaal zelfstandig te regelen. Daarbij doen zij veel meer dan alleen zorgen voor een schoon huis. Er is ook ruimte voor en praatje, doen we signalering, koppelen terug aan verpleegkundigen etc. etc. Graag wil de cliëntenraad zich presenteren en een open gesprek met u aangaan over uw ervaringen. Voor eventuele vragen, neem contact op met Betsie Horrichs via 06 - 36 56 86 56 of mail betsie.horrichs@knooppuntinformelezorg.nl Aanmelden is verplicht en kan t/m 22 januari 2026 via: aanmelden     
aanmelden

Goed sociaal netwerk belangrijk voor krijgen van zorg

Bijna 1 op de 10 Nederlanders geeft aan niemand in hun sociale omgeving te hebben die informele hulp zou kunnen bieden. Bij de 65-plussers is dat zelfs 1 op de 5. Dit alles blijkt uit het nieuwe SCP onderzoek “Zorg en ondersteuning in Nederland: kerncijfers 2014”.

Sociaal Netwerk
Het merendeel van de zelfstandig wonende 18-plussers zegt over een sociaal netwerk te beschikken dat langdurig hulp kan bieden. Toch blijkt uit de cijfers dat een aanzienlijke groep Nederlanders niet op een dergelijk netwerk kan terugvallen. Zonder netwerk hebben zorgvragers maar ook mantelzorgers niemand om op terug te vallen. Deze trend ziet Mezzo al een tijd. Daarom ziet Mezzo het belang van het versterken van het netwerk, bijvoorbeeld door de methode “Natuurlijk, een netwerkcoach”. Gemeenten, zorginstellingen of professionals kunnen met deze methodiek mantelzorgers en zorgvragers helpen om hun netwerk te betrekken en te versterken. 

Media
Naar aanleiding van het verschijnen van dit rapport heeft directeur Liesbeth Hoogendijk van Mezzo twee radio interviews gehouden:
1: Radio 1:vanaf 11.50 minuten
2. Hallo Nederland: vanaf 0.30 minuten

Meeste mensen ontvangen informele zorg
De meeste mensen die zorg of ondersteuning nodig hebben ontvangen dit van informele zorgers, dus van iemand uit het eigen sociale netwerk. In totaal ontving 17% (2,2 miljoen) volwassenen in 2014 enige vorm van zorg en ondersteuning. Maar liefst meer dan 10% van de zelfstandig wonende volwassenen ontvangt informele zorg. Voor drie op de vier mensen die informele hulp ontvangt, is dat de enige vorm van zorg en ondersteuning die ze krijgen. Hierbij moet worden opgemerkt dat alleen is gekeken naar zorg of ondersteuning die ook kan worden geïndiceerd, zoals hulp bij het huishouden, persoonlijke verzorging en verpleging en/of begeleiding.

Slechts een deel van alle informele zorg
Niet meegenomen in dit onderzoek is de informele zorg:

  • in de vorm van bijvoorbeeld vervoer naar ziekenhuisbezoeken, regelen van administratie of luisterend oor
  • aan iemand in een instelling of verpleeghuis
  • aan kinderen onder de 18 jaar

In dit onderzoek is dus slechts een deel van alle informele hulp en zorg die in Nederland wordt geboden in kaart gebracht. Mantelzorg is een belangrijke pijler in de zorg in Nederland, zo blijkt uit het onderzoek. Zonder bovenstaande uitsluiting zou het aantal personen dat mantelzorg ontvangt nog vele malen hoger zijn.

 Meer weten?


Bron: mezzo.nl