16
sep
Geheugentraining "Houd uw brein fit" 10 bijeenkomsten TRAINING IS VOL
Vaak lijkt het of, naarmate je ouder wordt, jouw geheugen je steeds meer in de steek laat. Veel ouderen gebruiken hun geheugencapaciteit niet optimaal. Je kunt hier zelf veel aan verbeteren. In de training zullen we gezamenlijk nagaan waarom we zoveel vergeten. De cursus is vooral gericht op het verkrijgen van inzicht in de werking van ons geheugen en hoe we hier gebruik van kunnen maken bij het onthouden. Onthouden gaat namelijk niet vanzelf. Om te onthouden moet je actief bezig zijn met hetgeen je wilt onthouden. Het geheugen verbeteren betekent vaak het veranderen van de gewoontes. Je moet hiervoor openstaan en om op een andere manier naar jouw omgeving te kijken. Bijvoorbeeld:    Welke 2 figuren zie je in deze tekening?   De cursus bestaat uit 10 wekelijkse bijeenkomsten van 2 uur. Elke bijeenkomst is opgebouwd uit een theoretisch deel en oefeningen om de theorie in praktijk te brengen.  De training is bedoeld voor mannen en vrouwen vanaf 55 jaar.                                                                                  (De training is niet geschikt voor mensen met (beginnende) dementie.)  Deze gratis cursus wordt gegeven op dinsdag: 16 sept  23 sept   30 sept 7 okt     14 okt     28 okt 4 nov     18 nov     25 nov   9  dec Het is één programma bestaande uit 10 bijeenkomsten.  Tijdstip:   10.00 - 12.00 uur Locatie: Wijksteunpunt Hof van Eynatten, Hof van Eynatten 1, 6141CG Limbricht Aanmelden is verplicht en kan t/m  28 augustus 2025, vol=vol.   Via AANMELDEN De training is vol, als u zich nu aanmeldt, wordt u op een wachtlijst geplaatst en proberen wij zo spoedig mogelijk weer een nieuwe cursus van start te laten gaan. U krijgt hierover dan uiteraard bericht. Zijn er nog vragen, dan kunt u contact opnemen met Marjon Hermans 06-57 55 63 83 / Marjon.schmeetz@knoopppuntinformelezorg.nl     
aanmelden
26
jan
Uitnodiging Bijeenkomst Rol Cliƫntenraad Zuyderland thuishulp en thuiszorg
Vanuit de cliëntenraad Zuyderland thuishulp en thuiszorg, werden wij benaderd, omdat zij graag in contact komen met mantelzorgers en verzorgden die gebruik maken van de diensten van Zuyderland thuishulp en thuiszorg. In Zuyderland zijn verschillende cliëntenraden actief. Elk organisatieonderdeel heeft een eigen cliëntenraad. Deze behartigt de belangen van patiënten, cliënten, bewoners en brengt adviezen uit en bespreekt die samen met het management. De onderwerpen variëren van tijdstippen van maaltijden, bezoekuren, bouwplannen, bezuinigingen, thuiszorg en thuishulp etc. De Cliëntenraden hebben contact met cliënten en medewerkers Een schoon en veilig thuis is de basis voor een goede kwaliteit van leven, om mee te blijven doen in de maatschappij en mensen thuis te ontvangen. De medewerkers van Zuyderland Thuishulp bieden ondersteuning en aandacht als het niet meer lukt om het huishouden helemaal zelfstandig te regelen. Daarbij doen zij veel meer dan alleen zorgen voor een schoon huis. Er is ook ruimte voor en praatje, doen we signalering, koppelen terug aan verpleegkundigen etc. etc. Graag wil de cliëntenraad zich presenteren en een open gesprek met u aangaan over uw ervaringen. Voor eventuele vragen, neem contact op met Betsie Horrichs via 06 - 36 56 86 56 of mail betsie.horrichs@knooppuntinformelezorg.nl Aanmelden is verplicht en kan t/m 22 januari 2026 via: aanmelden     
aanmelden

Mantelzorgers maken minder gebruik van respijt dan ze zouden willen

Bijna 9 van de 10 mantelzorgers (89%) maakten in het afgelopen jaar geen gebruik van respijtzorg. 21% van deze ondervraagden had er echter wel gebruik van willen maken. Dit blijkt uit het landelijke onderzoek van Mijnkwaliteitvanleven.nl. Vandaag spreekt de Tweede Kamer over respijt voor mantelzorgers. Mezzo pleit voor lokale respijtcoördinatoren, zodat mantelzorgers uit de risicozone van overbelasting blijven. 

Respijtzorg zorgt ervoor dat mantelzorgers de zorg tijdelijk kunnen overdragen zodat zij op adem kunnen komen om de zorg langer vol te houden. 

Redenen
Uit het onderzoek van Mijnkwaliteitvanleven.nl blijkt dat er vele redenen zijn waarom mantelzorgers er geen gebruik van maken:  

  • mensen weten vaak niet wat respijtzorg is
  • ze weten niet hoe ze het moeten regelen
  • het lokale aanbod van respijtvoorzieningen sluit niet aan op de behoefte van de zorgvrager 

Daarnaast merkt Mezzo dat er bij respijtvoorzieningen een (te) groot beroep wordt gedaan op vrijwilligers die te maken krijgen met complexe(re) zorgvragen. Er wordt echter onvoldoende geïnvesteerd in de coördinatie en deskundigheidsbevordering van vrijwilligers.  

Passende respijtzorg essentieel
In de praktijk blijken lichte vormen van respijt zoals dagopvang of dagactiviteiten voor een grote groep mantelzorgers van cruciaal belang om het vol te houden. Daarnaast is er ook een groep mantelzorgers die al overbelast zijn of dreigen overbelast te raken, naar schatting zo’n 20% van de ruim 4 miljoen mantelzorgers. Voor hen komen zelfs ook de intensieve respijtzorgvoorzieningen zoals bijvoorbeeld logeeropvang onvoldoende van de grond. Liesbeth Hoogendijk, directeur Mezzo: ‘Deze zwaarbelaste mantelzorgers verdienen het om begeleid te worden naar passende respijtzorg, om uiteindelijk definitieve uitval te voorkomen.’

Lokale respijtcoördinatoren
In het regeerakkoord is jaarlijks 10 miljoen gereserveerd voor respijtvoorzieningen. Mezzo roept de Kamer vandaag op om deze middelen te investeren in lokale respijtcoördinatoren. Zij moeten de komende jaren een aanjaagfunctie hebben om het aanbod beter af te stemmen op de behoefte, de kwaliteit van de respijtzorgvoorzieningen te bevorderen en de informatievoorziening aan mantelzorgers te verbeteren. 

Mijnkwaliteitvanleven.nl
Mijnkwaliteitvanleven.nl is een programma van zeven belangenorganisaties waaronder Mezzo. Het laat zien waar goede zorg om draait. Juist nu er veel in de zorg is veranderd. Ruim 2.340 mantelzorgers hebben de aanvullende vragenlijst over respijtzorg van mijnkwaliteitvanleven.nl ingevuld.

Meer informatie

Bron: Mezzo.nl