26
jan
Uitnodiging Bijeenkomst Rol Cliƫntenraad Zuyderland thuishulp en thuiszorg
Vanuit de cliëntenraad Zuyderland thuishulp en thuiszorg, werden wij benaderd, omdat zij graag in contact komen met mantelzorgers en verzorgden die gebruik maken van de diensten van Zuyderland thuishulp en thuiszorg. In Zuyderland zijn verschillende cliëntenraden actief. Elk organisatieonderdeel heeft een eigen cliëntenraad. Deze behartigt de belangen van patiënten, cliënten, bewoners en brengt adviezen uit en bespreekt die samen met het management. De onderwerpen variëren van tijdstippen van maaltijden, bezoekuren, bouwplannen, bezuinigingen, thuiszorg en thuishulp etc. De Cliëntenraden hebben contact met cliënten en medewerkers Een schoon en veilig thuis is de basis voor een goede kwaliteit van leven, om mee te blijven doen in de maatschappij en mensen thuis te ontvangen. De medewerkers van Zuyderland Thuishulp bieden ondersteuning en aandacht als het niet meer lukt om het huishouden helemaal zelfstandig te regelen. Daarbij doen zij veel meer dan alleen zorgen voor een schoon huis. Er is ook ruimte voor en praatje, doen we signalering, koppelen terug aan verpleegkundigen etc. etc. Graag wil de cliëntenraad zich presenteren en een open gesprek met u aangaan over uw ervaringen. Voor eventuele vragen, neem contact op met Betsie Horrichs via 06 - 36 56 86 56 of mail betsie.horrichs@knooppuntinformelezorg.nl Aanmelden is verplicht en kan t/m 22 januari 2026 via: aanmelden     
aanmelden

Mantelzorgers zijn niet beter af door hervormingen in de langdurige zorg

De overheid hoopt op meer inzet van mantelzorgers, maar dit blijkt in de praktijk lastig. Uit het gisteren verschenen eindrapport van het SCP over de landelijke evaluatie Hervorming Langdurige Zorg blijkt dat de beleidsdoelen deels behaald zijn. Mezzo constateert dat de situatie voor mantelzorgers sinds de hervorming niet verbeterd is.

Positief over ontvangen zorg
Het rapport geeft een redelijk positief beeld over de ervaringen van cliënten met zorg en ondersteuning. Een groot deel van de cliënten zijn overwegend positief over de zorg en ondersteuning die ze krijgen. Mantelzorgers zijn kritischer, daarvan is de helft tevreden.

 Mezzo constateert de volgende knelpunten:

  • Een deel van de cliënten heeft moeite om de weg te vinden naar de juiste hulp en informatie. 
  • De samenhang tussen de Wmo, Wlz en Zvw ontbreekt. Deze verkokering maakt dat groepen tussen wal en schip vallen. 
  • Momenteel voelt een op de tien mantelzorgers zich zwaarbelast door de zorg die men geeft. De belasting van mantelzorgers lijkt toe te nemen, zeker bij bepaalde groepen die zorgen voor een naaste met dementie of met een psychisch probleem.
  • Ondersteuning gericht aan mantelzorgers kan beter. Slechts een op de vier mantelzorgers maakt gebruik van mantelzorgondersteuning die door de gemeente wordt geboden. 

Herbezinning op mantelzorg
Terecht geeft het rapport aan dat er een herbezinning nodig is op een aantal aannames die ten grondslag liggen aan de hervorming langdurige zorg. 

  • In hoeverre is informele hulp beschikbaar, nu en in de toekomst? 
  • Kan de mantelzorger wel meer zorgtaken op zich nemen?

Herbezinning omdat er signalen zijn dat het aantal overbelaste mantelzorgers lijkt toe te nemen, terwijl er in de toekomst fors minder potentiële mantelzorgers beschikbaar zijn. De overheid kan niet een nog groter beroep doen op mantelzorgers. 

Mantelzorgers moeten beter worden gefaciliteerd door een systeem van hulp rondom mantelzorgers te organiseren, waarbij de hulp vaker naar hen toekomt. Het systeem rondom hulp aan (aankomende) jonge ouders door verloskundigen, consultatiebureaus en Centra voor Jeugd en Gezin is hier een goed voorbeeld van.

Meer informatie

Bron: Mezzo.nl