26
jan
Uitnodiging Bijeenkomst Rol Cliƫntenraad Zuyderland thuishulp en thuiszorg
Vanuit de cliëntenraad Zuyderland thuishulp en thuiszorg, werden wij benaderd, omdat zij graag in contact komen met mantelzorgers en verzorgden die gebruik maken van de diensten van Zuyderland thuishulp en thuiszorg. In Zuyderland zijn verschillende cliëntenraden actief. Elk organisatieonderdeel heeft een eigen cliëntenraad. Deze behartigt de belangen van patiënten, cliënten, bewoners en brengt adviezen uit en bespreekt die samen met het management. De onderwerpen variëren van tijdstippen van maaltijden, bezoekuren, bouwplannen, bezuinigingen, thuiszorg en thuishulp etc. De Cliëntenraden hebben contact met cliënten en medewerkers Een schoon en veilig thuis is de basis voor een goede kwaliteit van leven, om mee te blijven doen in de maatschappij en mensen thuis te ontvangen. De medewerkers van Zuyderland Thuishulp bieden ondersteuning en aandacht als het niet meer lukt om het huishouden helemaal zelfstandig te regelen. Daarbij doen zij veel meer dan alleen zorgen voor een schoon huis. Er is ook ruimte voor en praatje, doen we signalering, koppelen terug aan verpleegkundigen etc. etc. Graag wil de cliëntenraad zich presenteren en een open gesprek met u aangaan over uw ervaringen. Voor eventuele vragen, neem contact op met Betsie Horrichs via 06 - 36 56 86 56 of mail betsie.horrichs@knooppuntinformelezorg.nl Aanmelden is verplicht en kan t/m 22 januari 2026 via: aanmelden     
aanmelden

Wat is het effect van Ik Zorg Voor Jou?

Aandacht in de Tweede Kamer, trending topics, meer dan een miljoen kijkcijfers… Is Mezzo na een paar uitzendweken tevreden met het effect van het RTL4 programma Ik Zorg Voor Jou met Peter van der Vorst? Ja zeker! Er wordt over mantelzorg gepraat, moeilijke onderwerpen worden niet gemeden, collega organisaties volgen het programma en twitteren fanatiek over hun zienswijze, tips en aanpak voor mantelzorgers. Kortom, de zichtbaarheid van mantelzorgers wordt vergroot en daar was het Mezzo om te doen. 

Is er kritiek?
Is er dan helemaal niks op aan te merken? Zeker wel; het zorgteam is geen afspiegeling van de (regionale) werkelijkheid, de hulp die wordt geboden is niet (altijd) structureel en er lukken dingen nu wel, die zonder camera nooit van de grond waren gekomen. Mezzo is het eens met al deze kritieken. Het programma is helaas niet dé handleiding hoe je als mantelzorger overeind blijft in deze veranderende zorgwereld. 

Kijkje in de mantelzorgkeuken
Dit programma geeft wél een kijkje in de mantelzorgkeuken. Wat doet het met je als je beseft dat je leven heel anders loopt dan verwacht, voor welke dilemma’s kom je te staan, hoe moeilijk is het om hulp te aanvaarden (voor de ander, laat staan voor jezelf!) en hoe gemakkelijk het is om je ogen – onbewust - te sluiten voor het leed van je omgeving.  Het levert bewustwording: ‘goh, ik kan ook wel een keertje koken voor mijn buurvrouw’ én (h)erkenning: zoals de tweet: ‘Het lijkt wel of ik naar mezelf kijk’. 

Mezzo wil de weg wijzen
Door middel van een goed bezocht webdossier, een nieuwbrief voor professionals en extra openingstijden van de Mantelzorglijn wil Mezzo iedereen met vragen naar aanleiding van het programma zo goed mogelijk de weg wijzen. Want het gaat niet om deze 8 kandidaten. Zij staan symbool voor die 4 miljoen mantelzorgers in Nederland die hopelijk wat meer begrip en waardering krijgen voor het mooie werk dat zij vaak dagelijks met liefde doen. Is dat een effect waarmee je tevreden mag zijn? Nou en of! 

Heeft u vragen of wilt u meer informatie over mantelzorg kunt u contact opnemen met he Steunpunt Mantelzorg WM.
046-457 57 00
mantelzorg@piw.nl

Bron: Mezzo