26
jan
Uitnodiging Bijeenkomst Rol Cliƫntenraad Zuyderland thuishulp en thuiszorg
Vanuit de cliëntenraad Zuyderland thuishulp en thuiszorg, werden wij benaderd, omdat zij graag in contact komen met mantelzorgers en verzorgden die gebruik maken van de diensten van Zuyderland thuishulp en thuiszorg. In Zuyderland zijn verschillende cliëntenraden actief. Elk organisatieonderdeel heeft een eigen cliëntenraad. Deze behartigt de belangen van patiënten, cliënten, bewoners en brengt adviezen uit en bespreekt die samen met het management. De onderwerpen variëren van tijdstippen van maaltijden, bezoekuren, bouwplannen, bezuinigingen, thuiszorg en thuishulp etc. De Cliëntenraden hebben contact met cliënten en medewerkers Een schoon en veilig thuis is de basis voor een goede kwaliteit van leven, om mee te blijven doen in de maatschappij en mensen thuis te ontvangen. De medewerkers van Zuyderland Thuishulp bieden ondersteuning en aandacht als het niet meer lukt om het huishouden helemaal zelfstandig te regelen. Daarbij doen zij veel meer dan alleen zorgen voor een schoon huis. Er is ook ruimte voor en praatje, doen we signalering, koppelen terug aan verpleegkundigen etc. etc. Graag wil de cliëntenraad zich presenteren en een open gesprek met u aangaan over uw ervaringen. Voor eventuele vragen, neem contact op met Betsie Horrichs via 06 - 36 56 86 56 of mail betsie.horrichs@knooppuntinformelezorg.nl Aanmelden is verplicht en kan t/m 22 januari 2026 via: aanmelden     
aanmelden

310 miljoen besparen door mantelzorgers zwaarder te belasten

Bijna alle gemeenten houden geld over op hun budget voor zorg en ondersteuning thuis. In 2015 bleef zeker 310 miljoen euro op de plank liggen. Zij hielden dit over door een strengere indicatie en een beroep op eigen kracht. Dat bleek 5 mei uit een onderzoek van Frontin Pauw in opdracht van Binnenlands Bestuur.

Geld over
Gemeenten hielden het geld over op het gebied van dagbesteding, begeleiding, ondersteuning en huishoudelijke hulp. Uit het SCP-onderzoek 2015 blijkt dat ruim 4 miljoen mensen mantelzorg gaven en dat daarvan 10% zich zwaar overbelast voelt.

Wanneer er sprake is van strenger indiceren en er een groter beroep wordt gedaan op eigen kracht, wordt er automatisch een groter beroep gedaan op de mantelzorgers. Ook ondersteuning van de mantelzorger is een taak van de gemeente vanuit de Wmo vanuit ditzelfde budget.

Signalen
Mezzo krijgt signalen van mantelzorgers over gemeenten die:

  • mantelzorgondersteuning nog niet goed organiseren of mantelzorgers er niet goed over informeren 
  • respijtzorg niet altijd voldoende hebben ingekocht
  • hoge eigen bijdragen vragen
  • het keukentafelgesprek soms meer voor de vorm dan voor een daadwerkelijk duurzame oplossing voeren en de mantelzorger instrumenteel inzetten

Nu bekend is dat er Wmo-geld over blijft, rijst de vraag waarom gemeenten niet meer hun best doen. Mezzo vindt dat gemeenten de beleidsvrijheid die zij hebben niet goed benutten om mantelzorg mogelijk te maken, terwijl er wel geld is.

Denk aan:

  • het verlagen van de eigen bijdrage
  • een tegemoetkoming meerkosten
  • het niet of minder toepassen van de kostendelersnorm bij mantelzorgers
  • het verbeteren van de informatieverstrekking aan mantelzorgers

Meer informatie

Bron: mezzo.nl