26
jan
Uitnodiging Bijeenkomst Rol Cliƫntenraad Zuyderland thuishulp en thuiszorg
Vanuit de cliëntenraad Zuyderland thuishulp en thuiszorg, werden wij benaderd, omdat zij graag in contact komen met mantelzorgers en verzorgden die gebruik maken van de diensten van Zuyderland thuishulp en thuiszorg. In Zuyderland zijn verschillende cliëntenraden actief. Elk organisatieonderdeel heeft een eigen cliëntenraad. Deze behartigt de belangen van patiënten, cliënten, bewoners en brengt adviezen uit en bespreekt die samen met het management. De onderwerpen variëren van tijdstippen van maaltijden, bezoekuren, bouwplannen, bezuinigingen, thuiszorg en thuishulp etc. De Cliëntenraden hebben contact met cliënten en medewerkers Een schoon en veilig thuis is de basis voor een goede kwaliteit van leven, om mee te blijven doen in de maatschappij en mensen thuis te ontvangen. De medewerkers van Zuyderland Thuishulp bieden ondersteuning en aandacht als het niet meer lukt om het huishouden helemaal zelfstandig te regelen. Daarbij doen zij veel meer dan alleen zorgen voor een schoon huis. Er is ook ruimte voor en praatje, doen we signalering, koppelen terug aan verpleegkundigen etc. etc. Graag wil de cliëntenraad zich presenteren en een open gesprek met u aangaan over uw ervaringen. Voor eventuele vragen, neem contact op met Betsie Horrichs via 06 - 36 56 86 56 of mail betsie.horrichs@knooppuntinformelezorg.nl Aanmelden is verplicht en kan t/m 22 januari 2026 via: aanmelden     
aanmelden

Grote variatie in mantelzorgwaardering 2015

Gemeenten zijn sinds 2015 verantwoordelijk voor de blijk van waardering aan mantelzorgers. Dit is in de plaats gekomen van het jaarlijkse mantelzorgcompliment. Mezzo ziet een grote variatie in de wijze waarop gemeenten de waardering invullen.
Zodra de mantelzorgwaardering 2016 van de gemeente Sittard-Geleen en/ of Beek bij ons bekend is zal het Steunpunt Mantelzorg WM u informeren.

De waardering zelf
De meeste gemeenten geven een geldbedrag of cadeaubon. De waarde varieert tussen €25 en €200 . Andere gemeenten organiseren een activiteit of geven een cadeautas. Nog niet alle gemeenten hebben een besluit genomen over de concrete invulling van de mantelzorgwaardering, terwijl zij met ingang van 2015 wel verantwoordelijk zijn en het budget hebben.

Verschil in voorwaarden
Het verschilt per gemeente waar je aan moet voldoen om in aanmerking te komen voor de mantelzorgwaardering. Zo moet je in de ene gemeente ouder dan 21 zijn en is er geen regeling voor jonge mantelzorgers en stelt een andere gemeente de eis dat je minstens een jaar lang 8 uur of meer per week zorg moet hebben verleend.

De waardering niet altijd gewaardeerd
Niet alle mantelzorgers zijn blij met de wijze waarop de gemeente hen waardeert. Uit het onderzoek onder het Nationaal Mantelzorg Panel blijkt dat de mantelzorger het liefst een financiële bijdrage wil. 90% van de mantelzorgers maakt extra kosten doordat zij mantelzorger zijn. Maar smaken verschillen. Waar de ene mantelzorger niet zit te wachten op een high tea of een verwendag , ervaart de andere mantelzorger dat juist wel als waardering.

Niet alle mantelzorgers worden bereikt
Lang niet alle mantelzorgers halen de waardering op.  Deels doordat mensen zichzelf niet altijd zien als mantelzorger, maar ook door beperkte informatievoorziening vanuit de gemeente. Dit blijkt ook uit de vele vragen die hierover aan de Mezzo Mantelzorg zijn gesteld.

Taak van de gemeente
De gemeente heeft een belangrijke taak in het bereiken van de mantelzorger, deze te informeren en te waarderen. Niet alle mantelzorgers blijken echter een waardering te ontvangen of een waardering te ontvangen waardoor ze zich daadwerkelijk gewaardeerd voelen.

Wat doet Mezzo
Mezzo vindt dat gemeenten mantelzorgers beter moeten vinden en beter moeten informeren over de waardering. Mezzo zet zich daarom in 2016 in om de waardering van mantelzorgers door gemeenten te vergroten. Samen met de VNG gaan we aan de slag met de verbetering van de waardering door gemeenten.

Bron: Mezzo.nl