26
jan
Uitnodiging Bijeenkomst Rol Cliƫntenraad Zuyderland thuishulp en thuiszorg
Vanuit de cliëntenraad Zuyderland thuishulp en thuiszorg, werden wij benaderd, omdat zij graag in contact komen met mantelzorgers en verzorgden die gebruik maken van de diensten van Zuyderland thuishulp en thuiszorg. In Zuyderland zijn verschillende cliëntenraden actief. Elk organisatieonderdeel heeft een eigen cliëntenraad. Deze behartigt de belangen van patiënten, cliënten, bewoners en brengt adviezen uit en bespreekt die samen met het management. De onderwerpen variëren van tijdstippen van maaltijden, bezoekuren, bouwplannen, bezuinigingen, thuiszorg en thuishulp etc. De Cliëntenraden hebben contact met cliënten en medewerkers Een schoon en veilig thuis is de basis voor een goede kwaliteit van leven, om mee te blijven doen in de maatschappij en mensen thuis te ontvangen. De medewerkers van Zuyderland Thuishulp bieden ondersteuning en aandacht als het niet meer lukt om het huishouden helemaal zelfstandig te regelen. Daarbij doen zij veel meer dan alleen zorgen voor een schoon huis. Er is ook ruimte voor en praatje, doen we signalering, koppelen terug aan verpleegkundigen etc. etc. Graag wil de cliëntenraad zich presenteren en een open gesprek met u aangaan over uw ervaringen. Voor eventuele vragen, neem contact op met Betsie Horrichs via 06 - 36 56 86 56 of mail betsie.horrichs@knooppuntinformelezorg.nl Aanmelden is verplicht en kan t/m 22 januari 2026 via: aanmelden     
aanmelden

Kopzorgen voor mantelzorgers;

Het is nog te vroeg om te concluderen dat overheveling van zorg naar gemeenten beheerst verloopt. Het aantal mantelzorgers dat zich zorgen maakt is onveranderd groot, namelijk 80%. Mensen lopen vast door slechte communicatie en informatievoorziening door de verantwoordelijke instanties. Daarom de oproep van Mezzo na dit eerste kwartaal van 2015: maak mantelzorg mogelijk in plaats van moeilijk.

Informatievoorziening niet op maat
Mezzo hoort van mantelzorgers dat het vaak onbekend is welke zorg hun naaste in de loop van 2015 gaat krijgen. Gemeenten geven hierover nog geen uitsluitsel. En dat geeft onrust. Er is bovendien irritatie: mantelzorgers zijn dagen aan het rondbellen: naar de gemeente, zorgaanbieders, verzekeraars, SVB of CAK voor de juiste informatie. Instanties geven geen duidelijkheid, geen betrouwbaar antwoord en verwijzen onderling niet goed door. Gemeenten sturen mantelzorgers naar Mezzo met de vraag of zij in aanmerking komen voor mantelzorgwaardering. Dit betekent dat gemeenten onvoldoende weten dat zij de mantelzorgwaardering moeten regelen en daarvoor forse budgeten ter beschikking hebben. Juist deze regelzaken, ervaren mantelzorgers als belastend.

Zorgen maken
Het merendeel van de respondenten (ongeveer 60%) meldt dat gegevens bekend zijn bij de gemeente, maar heeft het gevoel dat de gemeente onbekend is met zijn of haar achterliggende verhaal. Dit percentage is ongeveer even hoog als eind 2014. Mantelzorgers geven aan dat zij het belangrijk vinden dat de gemeente hun inzet en unieke situatie serieus neemt. Mantelzorgers hebben goede informatie nodig en willen dat er rekening gehouden wordt met hun (mantel)zorgsituatie.

Trendrapportage
Regelmatig doet Mezzo verslag van hoe de transities landen bij mantelzorgers en zorgvrijwilligers. Deze trendrapportage beschrijft naast het gebrek aan informatie ook de signalen dat mensen financieel in de problemen komen. Onder andere door de verhoging van de eigen bijdrage en de invoering van de kostendelersnorm. Sommigen houden weinig meer over om van te leven. De kopzorgen rondom slechte communicatie en financiële problemen staan mantelzorgers in de weg om de zorg te bieden. Daarom roept Mezzo in deze trendrapportage op om mantelzorg mogelijk te maken in plaats van moeilijk.

Debat voortgang transitie
De trendrapportage is een reactie op de voortgangsbrief van staatssecretaris Van Rijn. De Tweede Kamer gaat donderdag 30 april met de staatssecretaris van VWS in debat over de voortgang van de transitie. Ter voorbereiding daarop heeft Mezzo een brief gestuurd naar de commissie VWS van de Tweede Kamer.

Bron: mezzo.nl