26
jan
Uitnodiging Bijeenkomst Rol Cliƫntenraad Zuyderland thuishulp en thuiszorg
Vanuit de cliëntenraad Zuyderland thuishulp en thuiszorg, werden wij benaderd, omdat zij graag in contact komen met mantelzorgers en verzorgden die gebruik maken van de diensten van Zuyderland thuishulp en thuiszorg. In Zuyderland zijn verschillende cliëntenraden actief. Elk organisatieonderdeel heeft een eigen cliëntenraad. Deze behartigt de belangen van patiënten, cliënten, bewoners en brengt adviezen uit en bespreekt die samen met het management. De onderwerpen variëren van tijdstippen van maaltijden, bezoekuren, bouwplannen, bezuinigingen, thuiszorg en thuishulp etc. De Cliëntenraden hebben contact met cliënten en medewerkers Een schoon en veilig thuis is de basis voor een goede kwaliteit van leven, om mee te blijven doen in de maatschappij en mensen thuis te ontvangen. De medewerkers van Zuyderland Thuishulp bieden ondersteuning en aandacht als het niet meer lukt om het huishouden helemaal zelfstandig te regelen. Daarbij doen zij veel meer dan alleen zorgen voor een schoon huis. Er is ook ruimte voor en praatje, doen we signalering, koppelen terug aan verpleegkundigen etc. etc. Graag wil de cliëntenraad zich presenteren en een open gesprek met u aangaan over uw ervaringen. Voor eventuele vragen, neem contact op met Betsie Horrichs via 06 - 36 56 86 56 of mail betsie.horrichs@knooppuntinformelezorg.nl Aanmelden is verplicht en kan t/m 22 januari 2026 via: aanmelden     
aanmelden

Mantelzorg speelt rol in stemkeuze bij gemeenteraadsverkiezingen

Het overgrote deel (90%) van de mantelzorgers is van plan te gaan stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart 2018. Dat blijkt uit een meting van het Nationaal Mantelzorgpanel dat in teken van de gemeenteraadsverkiezingen stond. 

Stemkeuze
Het thema mantelzorg speelt bij veel mantelzorgers een rol in de stemkeuze. Zo geeft 57% aan dat de aandacht voor mantelzorg (zeer) zeker een rol speelt in de keuze voor een bepaalde partij. Echter, 29% geeft aan het thema mantelzorg daadwerkelijk te zijn tegengekomen in de verkiezingsprogramma’s, de anderen niet (37%) of weten het niet (34%). Daarnaast is  22% van de panelleden teleurgesteld in de politiek en zegt niets te verwachten van de lokale politiek op het gebied van mantelzorg.

Mantelzorgers weinig tevreden over gemeente
De groep mantelzorgers van het NMP die geen ondersteuning voor zichzelf of zijn naaste ontvangt van de gemeente, is weinig positief over de aandacht voor mantelzorgers binnen de woonplaats. Maar liefst 42% van hen is (zeer) ontevreden over de lokale aandacht voor en ondersteuning aan mantelzorgers. 

Deze grote groep, die de meerderheid vormt van het langdurig en intensief zorgende mantelzorgers van het NMP, voelt zich mogelijk niet gezien en gehoord door de gemeente. Voor gemeenten ligt hier een taak om ook deze groep mantelzorgers actief te bereiken en waar mogelijk te ondersteunen.

Voorkomen grotere druk op mantelzorgers
Mezzo heeft voor gemeenten een vijftal speerpunten benoemd om de lokale ondersteuning aan mantelzorgers te verbeteren. Daarvan staat het ‘voorkomen van een grotere druk op mantelzorgers’ voor de NMP-leden op de eerste plaats. 

Verschillende oplossingen die door de respondenten worden gegeven zijn: 

  • Meer formele hulp of ondersteuning, bijvoorbeeld het toekennen van hulp bij het huishouden zodat de mantelzorger wordt ontlast.
  • Het verminderen van bureaucratie en regeldruk, zodat er meer tijd overblijft voor ‘echte’ zorg.
  • Het verbeteren van de bejegening en de informatievoorziening; zorgen dat de mogelijkheden voor mantelzorgers duidelijk zijn en luister goed naar de (on) mogelijkheden van de mantelzorger.

 

Meer informatie

Bron:Mezzo.nl