26
jan
Uitnodiging Bijeenkomst Rol Cliƫntenraad Zuyderland thuishulp en thuiszorg
Vanuit de cliëntenraad Zuyderland thuishulp en thuiszorg, werden wij benaderd, omdat zij graag in contact komen met mantelzorgers en verzorgden die gebruik maken van de diensten van Zuyderland thuishulp en thuiszorg. In Zuyderland zijn verschillende cliëntenraden actief. Elk organisatieonderdeel heeft een eigen cliëntenraad. Deze behartigt de belangen van patiënten, cliënten, bewoners en brengt adviezen uit en bespreekt die samen met het management. De onderwerpen variëren van tijdstippen van maaltijden, bezoekuren, bouwplannen, bezuinigingen, thuiszorg en thuishulp etc. De Cliëntenraden hebben contact met cliënten en medewerkers Een schoon en veilig thuis is de basis voor een goede kwaliteit van leven, om mee te blijven doen in de maatschappij en mensen thuis te ontvangen. De medewerkers van Zuyderland Thuishulp bieden ondersteuning en aandacht als het niet meer lukt om het huishouden helemaal zelfstandig te regelen. Daarbij doen zij veel meer dan alleen zorgen voor een schoon huis. Er is ook ruimte voor en praatje, doen we signalering, koppelen terug aan verpleegkundigen etc. etc. Graag wil de cliëntenraad zich presenteren en een open gesprek met u aangaan over uw ervaringen. Voor eventuele vragen, neem contact op met Betsie Horrichs via 06 - 36 56 86 56 of mail betsie.horrichs@knooppuntinformelezorg.nl Aanmelden is verplicht en kan t/m 22 januari 2026 via: aanmelden     
aanmelden

Mantelzorgers van mensen met dementie hebben het zwaar

Mantelzorgers die zorgen voor een familielid met dementie staan onder zware druk. Bijna 40% ontwikkelt binnen twee jaar ernstige depressieve symptomen. 5% denkt weleens aan zelfmoord of zelfbeschadiging. Dit blijkt uit onderzoek van VUmc.

Al langer is bekend dat mantelzorg voor een partner met dementie een van de zwaarste vormen van mantelzorg is. Maar dit cijfer van 40% is volgens Mezzo bijzonder hoog. 

Wat maakt zorgen met dementie zwaar?

  • De relatie met de zorgvrager verandert, die is niet meer gelijkwaardig. Je moet leren om daarmee om te gaan. Ook de gewone dingen.
  • Onrustig gevoel bij de mantelzorger. Wat is hij/zij nu aan het doen. Staat het gas wel uit, is de zorgvrager niet (’s nachts) aan het dwalen. Het is dus vaak niet alleen fysiek zorgen maar je ook zorgen maken over de situatie of de persoon.  
  • Omdat juist bekenden zo belangrijk zijn voor een dementerende is het lastig om de zorg zo maar even over te dragen. Niet elke vrijwilliger kan dit en telkens een andere professional is ook geen optie. Mantelzorgers kiezen er dan vaak voor om toch meer zorg te leveren dan eigenlijk goed voor ze is. 
  • Ook het wereldje van de mantelzorger kan kleiner worden. Omdat de omgeving de ziekte niet begrijpt of afhaakt. Daardoor staat de mantelzorger er vaker alleen voor.  

Wat kan helpen?
Respijt voor de zorgvrager is een oplossing maar dan wel in huis (vertrouwde omgeving) door vertrouwde mensen. Het eigen netwerk kan hiervoor een optie zijn maar het is ook van belang dat  vaste beroepsmensen hiervoor inzetbaar zijn. 

Meer informatie