26
jan
Uitnodiging Bijeenkomst Rol Cliƫntenraad Zuyderland thuishulp en thuiszorg
Vanuit de cliëntenraad Zuyderland thuishulp en thuiszorg, werden wij benaderd, omdat zij graag in contact komen met mantelzorgers en verzorgden die gebruik maken van de diensten van Zuyderland thuishulp en thuiszorg. In Zuyderland zijn verschillende cliëntenraden actief. Elk organisatieonderdeel heeft een eigen cliëntenraad. Deze behartigt de belangen van patiënten, cliënten, bewoners en brengt adviezen uit en bespreekt die samen met het management. De onderwerpen variëren van tijdstippen van maaltijden, bezoekuren, bouwplannen, bezuinigingen, thuiszorg en thuishulp etc. De Cliëntenraden hebben contact met cliënten en medewerkers Een schoon en veilig thuis is de basis voor een goede kwaliteit van leven, om mee te blijven doen in de maatschappij en mensen thuis te ontvangen. De medewerkers van Zuyderland Thuishulp bieden ondersteuning en aandacht als het niet meer lukt om het huishouden helemaal zelfstandig te regelen. Daarbij doen zij veel meer dan alleen zorgen voor een schoon huis. Er is ook ruimte voor en praatje, doen we signalering, koppelen terug aan verpleegkundigen etc. etc. Graag wil de cliëntenraad zich presenteren en een open gesprek met u aangaan over uw ervaringen. Voor eventuele vragen, neem contact op met Betsie Horrichs via 06 - 36 56 86 56 of mail betsie.horrichs@knooppuntinformelezorg.nl Aanmelden is verplicht en kan t/m 22 januari 2026 via: aanmelden     
aanmelden

Mezzo en Per Saldo pleiten voor minder regeldruk rond pgb

Vermindering regeldruk pgb, stroomlijnen van pgb-administratie, meer langlopende indicaties, toegankelijke cliëntondersteuning. Hiervoor pleiten Mezzo en Per Saldo in een gezamenlijke brief aan de vaste Kamercommissie VWS. In aanloop op het  Algemeen Overleg over administratieve lasten en regeldruk in de zorg op 30 mei met minister Hugo de Jonge.

Uniformiteit zorgwetten
De regeldruk rond pgb kan bijvoorbeeld worden verminderd door uniformiteit in regelgeving voor alle zorgwetten. Iedere zorgwet (Wlz, Wmo, Jeugdwet en Zvw) kent zijn eigen wettelijke regels, werkwijzen en procedures. Dit maakt de uitvoering van de wetten onduidelijk en maakt het onnodig ingewikkeld om de zorg te regelen. 

Stroomlijnen pgb-administratie
Daarnaast vragen wij aandacht voor het stroomlijnen van het proces van de pgb-administratie. Daarin is nog veel winst te behalen, want bijvoorbeeld moet een pgb-houder nu bij iedere verandering in de zorg alle gegevens van budgethouder en zorgverlener opnieuw aanleveren. Dit zorgt voor een extra administratieve last.

Andere punten waarvoor wij in de brief pleiten:

  • Meer langlopende indicaties. Liever indicaties voor langere tijd met tussentijdse evaluaties ipv elk jaar opnieuw een herindicatie.
  • Toegankelijke en onafhankelijke clientondersteuning. In het woud van regelingen is gespecialiseerde, onafhankelijke  clientondersteuning onontbeerlijk.
  • Ondersteun de mantelzorger. Zij hebben last van regeltaken die vaak als belastend en frustrerend worden ervaren.

Meer informatie
Benieuwd naar de gehele brief? 

Bron: Mezzo