26
jan
Uitnodiging Bijeenkomst Rol Cliƫntenraad Zuyderland thuishulp en thuiszorg
Vanuit de cliëntenraad Zuyderland thuishulp en thuiszorg, werden wij benaderd, omdat zij graag in contact komen met mantelzorgers en verzorgden die gebruik maken van de diensten van Zuyderland thuishulp en thuiszorg. In Zuyderland zijn verschillende cliëntenraden actief. Elk organisatieonderdeel heeft een eigen cliëntenraad. Deze behartigt de belangen van patiënten, cliënten, bewoners en brengt adviezen uit en bespreekt die samen met het management. De onderwerpen variëren van tijdstippen van maaltijden, bezoekuren, bouwplannen, bezuinigingen, thuiszorg en thuishulp etc. De Cliëntenraden hebben contact met cliënten en medewerkers Een schoon en veilig thuis is de basis voor een goede kwaliteit van leven, om mee te blijven doen in de maatschappij en mensen thuis te ontvangen. De medewerkers van Zuyderland Thuishulp bieden ondersteuning en aandacht als het niet meer lukt om het huishouden helemaal zelfstandig te regelen. Daarbij doen zij veel meer dan alleen zorgen voor een schoon huis. Er is ook ruimte voor en praatje, doen we signalering, koppelen terug aan verpleegkundigen etc. etc. Graag wil de cliëntenraad zich presenteren en een open gesprek met u aangaan over uw ervaringen. Voor eventuele vragen, neem contact op met Betsie Horrichs via 06 - 36 56 86 56 of mail betsie.horrichs@knooppuntinformelezorg.nl Aanmelden is verplicht en kan t/m 22 januari 2026 via: aanmelden     
aanmelden

Steunpunt Mantelzorg WM biedt mantelzorgers een luisterend oor, in samenwerking met studenten van Zuyd Hogeschool

Tijdens de tweede golf willen we weer een luisterend oor bieden aan onze mantelzorgers en daarbij hebben we praktische hulp gekregen!

 

Het coronavirus heeft een grote impact op mantelzorgers. Op hen komt in deze tijd veel druk te staan. De dagbestedingen zijn bijvoorbeeld gesloten, de thuiszorg komt niet of minder, de individuele ondersteuning en begeleiding thuis is vaak gestopt en de inzet van vrijwilligers is verminderd. Sociale contacten worden beperkter of zijn er helemaal niet meer, er is minder structuur en dagritme, minder toezicht, meer isolement en eenzaamheid. Mantelzorgers kunnen daardoor  meer druk voelen om er te zijn voor hun naaste die hulp nodig heeft. Zij maken zich zorgen dat hun zieke naaste nog zieker wordt en/of dat ze zelf ziek worden. Daar staat tegenover dat mantelzorgers niet snel hulp voor zichzelf vragen.

Tijdens de eerste coronagolf hebben we vanuit het Steunpunt Mantelzorg-wm alle geregistreerde mantelzorgers (ongeveer 3000) in Sittard-Geleen en Beek telefonisch benaderd met de vraag hoe het met de mantelzorger zelf ging en wat de impact van corona en de maatregelen voor hen als mantelzorger was. Het bieden van een luisterend oor stond hierbij voorop met daarnaast de ruimte voor het oppakken van eventuele vragen. Mantelzorgers hebben dit enorm gewaardeerd en reageerden zelfs ontroerd door het feit dat er specifiek naar hen zelf gevraagd werd. Mantelzorgers voelden zich gesteund en gehoord.

Tijdens de tweede golf willen we weer een luisterend oor bieden aan onze mantelzorgers en daarbij hebben we praktische hulp gekregen! Door een samenwerking met het Knooppunt Informele Zorg en Zuyd Hogeschool worden ingeschreven mantelzorgers al vanaf december gebeld. Gezamenlijk met studenten Ergotherapie benaderen we onze mantelzorgers om te vragen hoe het met hen gaat.

 

U kunt ook zelf contact met ons opnemen via telefoonnummer 046 – 457 57 00 of mailen naar mantelzorg@piw.nl. We staan graag voor u klaar, juist nu!