15
dec
Mantelzorgers ontmoeten elkaar: Samen het jaar afsluiten
Als mantelzorger sta je het hele jaar klaar voor je zieke naaste. Als blijk van waardering willen samen met jullie het jaar afsluiten, onder het genot van een kopje koffie en iets lekkers. Nog één keer dit jaar een moment van ontmoeting met andere mantelzorgers. Je bent van harte welkom! Aanmelden is verplicht en kan t/m 11 december a.s Vol = Vol, dus ben er op tijd bij. Zijn er nog vragen neem dan contact op met: Betsie Horrichs, 06 - 36 56 86 56 / betsie.horrichs@piw.nl of Marjon Schmeetz, 06 - 57 55 63 83 / marjon.schmeetz@knooppuntinformelezorg.nl  Ontvangst vanaf 10.15 uur.
aanmelden
17
jan
BordjeVol! Compact. Zorg je voor een ander, zorg dan ook voor jezelf. Born
Mantelzorgers hebben vaak veel op hun bordje. Soms ligt overbelasting op de loer. BordjeVol Mantelzorg geeft breed inzicht in de zorg gerelateerde taken én alle andere dingen die deel uitmaken van iemands leven. Het is een methode die gemaakt is door WeHelpen en die jou als mantelzorger helpt om keuzes te maken en bijvoorbeeld hulp van anderen in te schakelen. We gaan er gezamenlijk mee aan de slag, waarbij je spelenderwijs inzicht krijgt in je energievreters en energiegevers, welke veranderingen wenselijk zijn en wie daarbij kan helpen. Zijn er nog  vragen, bel of mail met Betsie Horrichs, telefoon 06 - 36 56 86 56 / betsie.horrichs@piw.nl of Mathilde Reijnders, telefoon 06 - 36 53 47 64/ mathilde.reijnders@piw.nl . Wil je deelnemen? Aanmelden is verplicht en kan t/m 15 januari 2023 a.s.  Vol = Vol. Ontvangst vanaf 9.45 uur.
aanmelden

Van Rijn pakt wachttijden voor verpleeg- en verzorgingshuizen aan

Op dit moment zijn er wachtlijsten voor langdurige zorg. Dit blijkt uit onderzoek naar wachttijden in de langdurige zorg. De staatssecretaris treft concrete maatregelen om wachtlijsten te verkorten en mensen beter te informeren. Mezzo was adviseur bij dit onderzoek en heeft vooral gekeken naar ervaringen van mantelzorgers met de wachtlijsten.

Onderzoek naar wachtlijsten langdurige zorg
Onderzocht is de redenen waarom cliënten en mantelzorgers geen gebruik maken van het beschikbare aanbod en wat cliënten dan wel willen. 

In de praktijk blijkt dat cliënten vaak afzien van het aanbod als de instelling niet de voorkeur heeft. Ook wanneer de mantelzorger aangeeft het verlenen van de zorg zwaar te vinden. Het aanbod wijkt dan teveel af van hun behoefte, omdat familie niet dichtbij woont of omdat de plek onbekend is bij de cliënt.

Concrete maatregelen
Staatssecretaris van Rijn wil dat de zorgbemiddeling beter aansluit bij de wensen van de mantelzorger en de cliënt. Hiervoor neemt hij de volgende maatregelen:

  • Zorgkantoren moeten cliënten actiever gaan bemiddelen en alle financiële middelen inzetten om wachtlijsten tegen te gaan. 
  • Cliënten moeten 'slimmer' worden geïnformeerd, voorwaarde hiervoor is meer interactie met de cliënt. 

Het onderzoek is gebaseerd op interviews met 39 cliënten en mantelzorgers, 36 zorgaanbieders en alle concessiehouders van zorgkantoren. Daarnaast is een grootschalige schriftelijke enquête gehouden bij 13.600 cliënten die niet-actief wachtend zijn. Zo'n 2.400 cliënten hebben de vragenlijst ingevuld.

Bron: Mezzo