26
aug
Mantelzorgers ontmoeten elkaar in Geleen
Als mantelzorger sta je klaar voor een naaste, je doet allerlei zorg- en regeltaken en hebt een luisterend oor. Wil je dit graag  blijven doen, dan is het nodig ook af en toe tijd voor jezelf te nemen en stil te staan bij wat jou bezighoudt. Het ventileren van gevoelens, angsten en zorgen, maar ook het delen van lichtpuntjes en mooie ervaringen, kan heel waardevol zijn.  Daarom organiseert Steunpunt Mantelzorg bijeenkomsten voor mantelzorgers, om onder het genot van een kop koffie, een goed gesprek te hebben of gewoon even op andere gedachten te komen.  Heb jij behoefte om met andere mantelzorgers te praten over je ervaringen, zorgen en gevoelens of heb je gewoon een luisterend oor nodig of heb je vragen? Dan ben je van harte welkom.   Wens je meer informatie over deze bijeenkomst of heb je andere vragen neem dan contact op met Sascha Eussen, 06-42924960  sascha.eussen@knooppuntinformelezorg.nl Aanmelden is verplicht en kan t/m 23 augustus 2025 Via:  aanmelden Vol = Vol.      
aanmelden
10
sep
BordjeVol! Compact. Zorg je voor een ander, zorg dan ook voor jezelf. Sittard
Mantelzorgers hebben vaak veel op hun bordje. Soms ligt overbelasting op de loer. BordjeVol Mantelzorg geeft breed inzicht in de zorg gerelateerde taken én alle andere dingen die deel uitmaken van iemands leven. Het is een methode die gemaakt is door WeHelpen en die jou als mantelzorger helpt om keuzes te maken en bijvoorbeeld hulp van anderen in te schakelen. We gaan er gezamenlijk mee aan de slag. Je krijgt spelenderwijs inzicht  in je energievreters en energiegevers en we kijken ernaar welke veranderingen wenselijk zijn en wie daarbij kan helpen. Zijn er nog vragen, bel of mail dan zorg.nl of Diana Thewissen,  06-42 06 72 87 / diana.thewissen@knooppuntinformelezorg.nl Wil je deelnemen? Aanmelden is verplicht en kan t/m 07 september a.s. via formulier aanmelden Vol = Vol.    
aanmelden

Van Rijn pakt wachttijden voor verpleeg- en verzorgingshuizen aan

Op dit moment zijn er wachtlijsten voor langdurige zorg. Dit blijkt uit onderzoek naar wachttijden in de langdurige zorg. De staatssecretaris treft concrete maatregelen om wachtlijsten te verkorten en mensen beter te informeren. Mezzo was adviseur bij dit onderzoek en heeft vooral gekeken naar ervaringen van mantelzorgers met de wachtlijsten.

Onderzoek naar wachtlijsten langdurige zorg
Onderzocht is de redenen waarom cliënten en mantelzorgers geen gebruik maken van het beschikbare aanbod en wat cliënten dan wel willen. 

In de praktijk blijkt dat cliënten vaak afzien van het aanbod als de instelling niet de voorkeur heeft. Ook wanneer de mantelzorger aangeeft het verlenen van de zorg zwaar te vinden. Het aanbod wijkt dan teveel af van hun behoefte, omdat familie niet dichtbij woont of omdat de plek onbekend is bij de cliënt.

Concrete maatregelen
Staatssecretaris van Rijn wil dat de zorgbemiddeling beter aansluit bij de wensen van de mantelzorger en de cliënt. Hiervoor neemt hij de volgende maatregelen:

  • Zorgkantoren moeten cliënten actiever gaan bemiddelen en alle financiële middelen inzetten om wachtlijsten tegen te gaan. 
  • Cliënten moeten 'slimmer' worden geïnformeerd, voorwaarde hiervoor is meer interactie met de cliënt. 

Het onderzoek is gebaseerd op interviews met 39 cliënten en mantelzorgers, 36 zorgaanbieders en alle concessiehouders van zorgkantoren. Daarnaast is een grootschalige schriftelijke enquête gehouden bij 13.600 cliënten die niet-actief wachtend zijn. Zo'n 2.400 cliënten hebben de vragenlijst ingevuld.

Bron: Mezzo